מדריך לנהיגת שטח

מדריך לנהיגת שטח

ביערות גשם, מדבריות ומקומות אחרים אליהם הרכב יכול להגיע, תמצא כלי רכב המיועד לנסיעה על כל סוגי הקרקע. ברגע שתעזוב את האספלט זה הרגע בו תממש את הפוטנציאל הלא יאמן של הלנד רובר או הריינג' רובר שלך. מדריך זה הוצא על מנת להבטיח שתקבל את מרב החוויה מהרפתקאות נסיעות השטח שלך.

הכרת רכבך מבפנים ומבחוץ

  • לפני משימת נסיעת שטח, חשוב להבטיח שיש לך בראש תמונה של גחון הרכב שלך.
  • בדוק את מצב החלקים השבירים כמו מיכל הדלק, אגן השמן של המנוע, דיפרנציאלים ותיבת הילוכים – כך שאפשרות
  • הפגיעה בהם מסלעים, בולי עץ ומכשולים אחרים תהיה קטנה יותר.
  • בדוק את נושא מטען הגג וכך אותו בחשבון בעת שהנך נוסע מתחת לענפי עצים נמוכים .
  • קרא את חוברת הוראות ההפעלה של הרכב ולמד את התפקיד של כל הטכנולוגיה והמאפיינים של הרכב.

עצות מומחים לנהיגת שטח

  • כל עוד בטוח לעשות זאת, בדוק בהליכה את פני הקרקע לפני שתיסע עם הרכב.
  • לפני הגעה לגבעה, בדוק מה יש מעבר לפסגה.
  • לך תמיד בתוך מכשול מים בעודך נועל מגפי גומי מתאימים וכן יש ברשותך מקל לבדיקת סחף ובורות תת מימיים. פעולה זו טובה יותר מאשר ללכת בעוד הרכב שלך תקוע במים.
  • אף פעם אל תכניס את אצבעותיך בתוך חישוק גלגל ההגה מאחר ורתיעה חזקה מהקרקע עלולה לגרום לנקע או שבר באצבעות.

כללי הזהב של נהיגת שטח

  • סע לאט ככל שניתן ומהר יותר בעת שהדבר נדרש.
  • הכר את מידות רכבך – גובה, משקל, רוחב, אורך זווית גישה וזווית התחלת נסיעה, זווית טיפוס ומרווח מהקרקע. הכר את סימני הידיים בעת שמישהו מכוון אותך.
  • הימנע מהעברת הילוכים בעת התמודדות עם קרקע קשה.
  • "קרא" תמיד את הקרקע שלפניך ככל שהנך יכול. אם בטוח לעשות כך, בדוק בהליכה את הקרקע לפני שהנך נוסע עליה.
  • נקוט בזהירות יתרה בעת נסיעה על משטחים לא יציבים או רטובים, זאת בשל רמת המשיכה הנמוכה.
  • הייה מוכן לכך שאינך יכול לנצח מכשול. נסה שנית או נסה נתיב חלופי.
  • בכל עת הימנע מסחרור גלגלים מיותר במיוחד על קרקע רכה עליה הרכב יכול בקלות לאבד תנופה ואפילו ליצור סכנת נזק. השתמש בעדינות עם הרגל הלוחצת על דוושת ההאצה.
  • החזק תמיד את שתי הידיים על גלגל ההגה, אפילו בעת נסיעה לאחור.
  • אמור תמיד למישהו להיכן הנך נוסע, איזה נתיב הנך מתכנן ומתי הנך מצפה שתחזור.

טכניקת נהיגה

בסיסית

לנסיעה יעילה על פני קרקע קשה, נדרש שיעור מסוים של נסיעה חלקה.
ודא שהמצערת מופעלת ומשוחררת לאט ובצורה חלקה. הדבר שומר שהצמיגים לא יסתחררו בעת האצה והאטה.
החזק את ההגה בצורה מדויקת ובלום כמה שפחות.
הנהג תמיד שולט ברכב; הרכב אינו צריך לשלוט בנהג.

כיצד להתגבר על מכשולים

בדוק בהליכה את פני הקרקע לפני שהנך נוסע עליה.
גש לתלמים בזווית ישרה.
התקרב לבולי עץ, מדרגות סלע או תעלות באלכסון כך ששלושה גלגלים יהיו תמיד במגע עם הקרקע.
ודא שהצמיגים מנופחים מספיק על מנת להתגבר על לחץ הדרך שעל קרקע סלעית.
המנע מנסיעה על חריצים עמוקים עם רכבך. הדבר ישמור על מפלס רכב ישר וימנע פגיעות סביבתיות.

כיצד לחזור לכביש

נתק את נועל הדיפרנציאל אם הופעל.
עצור ובדוק נזקים קטנים כלשהם.
בדוק קיום חתכים בצמיגים כולל בדופן הפנימית.
בדוק נזקים במרכב העלולים לגרום לחיכוך בצמיגים.
בדוק גופים זרים התקועים בגחון הרכב או בחריצי סוליות הצמיגים.
בדוק שהפנסים, החלונות והמראות נקיים.
בדוק שעדיין ניתן לקרוא את לוחיות הרישוי.
בדוק שכל הציוד של הרכב מאובטח היטב.

בעת שתלמים עמוקים גורמים לסטייה בהגה

בעת נסיעה לאורך תלמים עמוקים, היזהר במיוחד אם התלמים מצויים על קרקע חלקלקה. יתכן שלא תהיה מודע לכך שהגלגלים אינם נמצאים בנתיב ישר עד אשר אחיזה תהיה אפשרית שוב והרכב יסטה בפתאומיות לצד אחד. (בכלי רכב כמו ריינג' רובר, ריינג' רובר ספורט ודיסקברי 4 יש מחוון כיוון גלגלים על מנת לעזור לך במצבים כמו אלה).

מלבד בעת שהנך נוסע במורד, הדרך הטובה ביותר להימנע מנעילת גלגלים על ידי תלמים רטובים הנה לשחרר את האחיזה בגלגל ההגה לסירוגין ולחוש את החיכוך שלו בכפות הידיים. הדבר יאפשר לגלגלים להתכוון למצב ישר. יתכן והצמיגים לא יוכלו להיאחז בדפנות החלקלקות של התעלה ולא תוכל לסובב את גלגל ההגה לימין או לשמאל.

בוץ וחול

בכלי רכב כמו ריינג' רובר, ריינג' רובר ספורט ודיסקברי 4 יש מערכת Terrain Response® (תגובת קרקע) ייחודית אותה ניתן לכוונן לתנאי נסיעה שונים: זחילה על סלעים, בוץ ותלמים, חול, דשא/חצץ/שלג או כביש.


Terrain Response® הנו מאפיין חדשני בו יש להשתמש בשילוב עם טכניקות נהיגה מונעת. כאן מובאות עצות נוספות לנהיגת שטח בבוץ וחול.

לפני נסיעה בשלג:

בדוק איזה שרשרות שלג מומלצות עבור הלנד רובר שלך ואם ניתן להתקינן בצורה בטוחה על צמיגי הרכב.
בדוק בקביעות אם השרשרות הדוקות.
תרגל את התקנת שרשרות השלג למעשה עוד לפני שהנך צריך אותן, רצוי ביום שמש.
זכור: לפני יציאה לטיול ההרפתקאות שלך ודא שאתה והנוסעים שלך לובשים ביגוד המתאים למזג האוויר.

הבסיס לנסיעה בשלג:

השתמש בתנופה קבועה על מנת לחצות משטחי שלג.
אל תבחר הילוך נמוך מדי עבור שלג מאחר ויתרחש סחרור גלגלים ביתר קלות.
עקוב אחר הוראות ניפוח הצמיגים של יצרן הצמיגים ושל לנד רובר.
בעת שהגלגלים מתחילים להסתחרר, הרפה מדוושת ההאצה ואפשר לצמיגים להאט ולקבל שנית אחיזה.
בחר בהילוך הגבוה האפשרי המתאים לתנאי הנסיעה.

גבעות

כיצד לטפס על גבעה

היכן שהדבר אפשרי, בדוק את האזור ברגל. דע תמיד מה נמצא בצד השני של הגבעה.
הפעל את בקרת הנסיעה במורד (HDC) אם הדבר אפשרי.
טפס על הגבעה בהילוך הגבוה ביותר בו הרכב "ימשוך" בנוחיות. אם ההילוך שנבחר נמוך מדי, הגלגלים יסתחררו. אם גבוה מדי, לא יהיה לך מספיק כוח לטיפוס על הגבעה.
התקרב תמיד לגבעה בזווית ישרה, מעט באלכסון על מנת למנוע התהפכות.
אף פעם אל תנסה לסובב את הרכב בשיפוע תלול.

כיצד לנסוע במורד

עצור את הרכב לאורכו לפני המורד כך שיהיה לך זמן לבצע תיקונים כלשהם.
תוכל גם לצאת מהרכב ולהעריך את הקרקע שלפניך.
שלב HDS, אם אפשר.
כקו מנחה, השתמש בהילוך ראשון בטווח הילוכים נמוך או על '1' בתיבת הילוכים אוטומטיים והשתמש מעט בבלמים.
עקוב אחר קו המים הטבעי; נתיב המים יזרום מטה במורד.
אף פעם אל תתגלגל במורד בנסיעה לאחור בעוד תיבת ההילוכים נמצאת בהילוך ביניים עם דוושת מצמד לחוצה.
אף פעם אל תסובב את הרכב בשיפוע תלול. הדבר עלול לגרום להחלקה לצד.
אם עליך לעצור בדרכך מטה, שאל את עצמך שאלה אחת: האם הדבר בטוח?

חצייה במים

נהיגת שטח בתוך מים

בעת שהדבר אפשרי, חצה את המים במקום חצייה.
כל עוד בטוח לעשות זאת, עבור בזרם לפני שאתה עושה זאת עם הרכב. השתמש במקל על מנת למדוד את עומק המים ואתר בורות מתחת למים.
אל תחצה מים עמוקים עם זרימה חזקה.
במים עמוקים צור קשת קטנה במים כמטר אחד לפני הפגוש הקדמי.
אל תחליק את המצמד מאחר והדבר מפחית את השליטה על הרכב.
הרפה מדוושת ההאצה בעת שהנך מתקרב לגדה השנייה של מקווה המים.
אם קיים שיפוע תלול, ראה את המדריך שלנו לנסיעה בעליות ומורדות (גבעות).

כיצד ליצור גל קשת מושלם

האץ ברגע שהנך נכנס למים עד אשר גל קשת ייווצר.
השתדל לשמור אותו במרחק של מטר אחד לפני הפגוש הקדמי וזאת על מנת להרחיק מים מהמניפה והאלקטרוניקה.
סע במהירות בה גל הקשת יישמר בחזית הפגוש הקדמי.
זכור, המטרה היא ליצור גל עדין, לא גל לגלישה!

מדוע גרורים נוסעים בצורת גלים, סוטים לצד או מתפתלים כנחש

אם הנך נוסע מאחורי קרוואן/גרור בכביש מהיר, תראה לעיתים קרובות את הגרורים נוסעים בצורת גלים, סוטים לצד או מתפתלים. אנשים רבים חושבים שאלה מהווים חלק מהגרירה אך לא כך הדבר.


אם תעמיס את הגרור בצורה נכונה, כך שהחזית שלו תהיה מעט יותר כבדה מחלקו האחורי, תוכל למעשה לנטרל את כל הסכנות הכרוכות בגרירת גרור.

שלושת חוקי הפיזיקה של הגרירה

בעת שגרור פונה, טבעי שהוא ירצה להסתובב סביב נקודת משקל הכובד שלו (CG).
תוכל להקטין את הסטייה לצד בעת סיבוב על ידי כך שתעביר את נקודת מרכז הכובד CG קדימה כלפי נקודת החיבור בין הרכב והגרור.
שינוי נקודת מרכז הכובד משנה את מאפייני השליטה על הגרור שלך.

הפיזיקה של גרירה מוצלחת

מציאת המיקום הנכון של נקודת מרכז הכובד בגרור הנה הסוד של גרירה מוצלחת.

ה- CG חשוב בעת הגרירה ורכב מנועי או גרור נוטים באופן טבעי להסתובב סביב נקודת מרכז הכובד שלהם. הדבר פועל כעין סוג של ציר ולמקום בו "ציר" זה ממוקם יש השפעה מכרעת על הגרירה.
בעת גרירת גרור על ה- CG להיות כמעט לפני גלגלי הגרור, כך שהגרור יעקוב בצורה מושלמת אחרי הרכב.
בעת שה- CG ממוקם כמעט לפני גלגלי הגרור (הטוב ביותר כ- 10 עד 20 ס"מ), ניתן יהיה לגרור בצורה בטוחה בקו ישר והפניות תתבצענה בצורה בטוחה.
אם ה-CG נמצא קדימה יתר על המידה הגרור לא ירצה לפנות והנהג ירגיש שקיים ברכב היגוי יתר.

כיצד לחשב את נקודת מרכז הכובד

עליך לדעת את המשקל הכולל המותר של הגרור (ניתן להשתמש במאזני גשר), המרחק מהסרן לוו הגרירה (אורך יצול הגרירה) ומשקל החרטום (מאזני גשר).

לאחר מכן: מיקום נקודת מרכז הכובד (CG) = (בס"מ לפני סרן הגרור) העומס על החרטום בק"ג x אורך היצול בס"מ מחולק במשקל הכולל המותר של הגרור בק"ג.

כיצד להטעין ולנהוג עם גרור

בדוק תמיד את חוברת הוראות ההפעלה על מנת למצוא את יכולת הגרירה של רכב הלנד רובר שלך.
ודא שמרכז נקודת הכובד (CG) קרובה לחלק הקדמי של הגרור, בדרך כלל כ- 10 עד 20 ס"מ לפני הסרן. תוכל לעשות זאת על ידי העמסת מטען מעט כבד יותר בחצי הקדמי של הגרור מאשר בחלקו האחורי.
כוונן את וו הגרירה האחורי כך שיהיה בגובה זהה לזה של הגרור, או מעט נמוך יותר מלפנים אך אף פעם לא מאחור.
בדוק את המשקל הכולל המותר של הגרור – עליו להיות מסומן בברור.
אבטח מטענים לטבעות הקשירה בגרור.
הטען בצורה שווה את שני הצדדים ומלפנים לאחור.

כיצד לנהוג עם גרור

צפה עצירות ובלימות מראש.
אפשר מרווח של 4 שניות לפחות בין רכבך לזה הנוסע מלפנים.
אפשר לעצמך מקום נוסף לפנייה ולתמרון.
בימים חמים, השגח על מנוע פן יתחמם חימום יתר בעת טיפוס בעליות.
שימוש בהילוך נמוך יותר ישמור על מנוע קר יותר.

איתור תקלות

כאן מובאות מספר עצות לשליטה במצבים מסוימים.

נסיעה בגלים

העבר את נקודת מרכז הכובד (CG) קדימה, הפחת ממשקל הגרור, הגדל את לחץ האוויר בצמיגים של הגרור והרכב הגורר בהתאם למפרטי היצרן, התקן משכך משיכה לצד בוו הגרירה, הורד מהירות.

ביצוע פנייה עם היגוי יתר

העבר את נקודת מרכז הכובד עוד יותר קדימה לכיוון חלקו האחורי של הרכב הגורר.

"התקפלות" הגרור בעת ביצוע פנייה

הגבר את לחץ האוויר בצמיגים האחוריים של הרכב הגורר, הפחת ממשקל הגרור. להלן מספר נקודות מפתח המתייחסות לווי גרירה תפוח הגרירה הסטנדרטי בקוטר של 50 מ"מ מתאים לגרירה על כביש של גרור במשקל כולל עד 3,500 ק"ג. גרורים עם משקל כולל שמעל 3,500 ק"ג חייבים להיות בעלי וו גרירה טבעתי ובלמים הנשלטים על ידי הפעלת בלמי הרכב הגורר. אפשר מרווח נוסף לבלימה והשתמש בבלימה לסירוגין אם אין ברכבך ABS.

גרורים ובלימה

סייען לייצוב גרור של לנד רובר

הודות למערכת החדשה שלנו הפכה גרירת גרור לבטוחה יותר: היא מזהה סטיות של גרור ומפעילה בלימה סלקטיבית, כדי לתקן מצב מסוכן.


TSA היא מערכת בטיחות פורץ גבולות שיש להשתמש בה בשילוב עם טכניקות נהיגה פרואקטיביות. להלן כמה טיפים נוספים לבלימה במהלך נהיגה:

בדיקת בלמים

לא משנה איזה גרור מחובר לרכבך, חשוב לבדוק את פעולת הבלמים שלו בהקדם האפשרי. הקפד לעשות זאת בסביבה בטוחה והתחשב במשתמשי דרך אחרים. אפילו גרורים קלים ללא בלמים עלולים להשפיע על פעולת הבלימה הכוללת. כמו כן, יש לבחון את בלמי הגרור מכיוון שהבלימה עלולה להיות לא פרופורציונלית, ובגללה עלולים לפעול על הרכב הגורר כוחות שונים.

בלימה חריגה

הימנע מבלימה כבדה מכיוון שהיא מפעילה עומס על התקן הגרירה של הרכב ועלולה לגרום נעילת גלגלים קדמיים בדרך רטובה או חלקה. אף על פי ש-ABS עוזר למנוע את הנעילה, מומלץ תמיד לבלום בהדרגה ולהפעיל כוח מתון. אם ברכבך לא מותקן ABS, מומלץ לבצע לחיצות קלות רבות על דוושת הבלם ("לפמפם" את דוושת הבלם).

בלימה בטוחה יותר של גרור המצויד בבלמים

גרור שמצויד בבלמים נחשב לבטוח יותר מהמקבילה נטולת הבלמים. עם זאת, בלימה עלולה לגרום לאובדן יציבות קל.
כדי ליהנות מבלימה בטוחה הקפד:

  • לבלום בקו ישר למען בטיחות ושליטה מרביות.
  • להשאיר מרחק סביר בין רכבך לבין הרכב מלפנים.
  • להתחשב במשקל הנגרר ולנהוג בהתאם.

התקני גרירה

להלן כמה נקודות עיקריות הנוגעות להתקני גרירה שיש להתחשב בהן:
  • תפוח הגרירה הסטנדרטי של 50 מ"מ מתאים לגרירת גרור שמשקלו הכולל עד 3,500 ק"ג על כביש סלול.
  • גרור שמשקלו הכולל גבוה מ- 3,500 ק"ג יש לצייד בלולאת גרירה ובזוג בלמים צמודים – שינוי מיוחד ברכב.
  • השאר מרחק נוסף לבלימה ו"פמפם" את הבלמים, אם רכבך אינו מצויד ב-ABS.

נסיעה לאחור

עצות אומנות הנסיעה לאחור

  • התחל לנסוע לאחור בעוד שהגרור עומד בקו ישר לרכב.
  • הסע את הגרור לאחור בזהירות תוך כדי סיבוב הרכב בכיוון הנגדי לזה שאליו ברצונך לסובב את הגרור.
  • בעוד שהחלק האחורי של רכבך מסתובב בכיוון הנגדי מהכיוון המיועד של הגרור, חלקו האחורי של הגרור יסתובב בכיוון הרצוי.
  • אולם, אל תיסע לאחור רחוק מדי באופן זה, מכיוון שהרכבים עלולים להתקפל אחד כלפי השני.
  • אחרי שהתחיל הגרור לנוע בכיוון הנכון, הפוך את כיוון ההיגוי של הרכב וכנס לתוך הפניה ותיישר את הרכב כשתגיע לכיוון הרצוי.
  • שים לב, שבדרך כלל, קל להסיע לאחור מסגרות ארוכות בהשוואה לבסיס הגלגלים של הרכב הגורר יותר מהמסגרות הקצרות.
  • מערכת המצלמות ההיקפית שמורכבת מ-5 מצלמות שמותקנות בהיקף הרכב, מספקת מבט של 360° כמעט לאזור מסביב. המצלמות מותקנות בפגוש הקדמי (2), בתחתית המראות החיצוניות (2) ובידית של דלת תא המטען (1). התמונות שמתקבלות בכל מצלמה מוצגות במסך המידע-בידור בתוך הרכב.
  • TSA הוא תפקוד חדשני מתקדם המשתמש במערכת המצלמות, כדי לנבא את הכיוון של גרור בנסיעה לאחור. ניתן להגדיר את קווי ההנחיה לפי רוחב הגרור ולהציגם בנסיעה לאחור, כדי להראות את מסלול הגרור.
  • בנוסף, סייען חיבור גרור עוזר לדייק בחיבור של מוט הגרירה לוו גרירה. נקודה צבעונית על המסך מייצגת את תפוח הגרירה, וביחד עם קו הנחיה מראה את מסלול הנסיעה לאחור של הרכב כלפי וו הגרירה של הגרור. 

תאורה

עצות לתאורת הבטיחות בגרור שלך
לפני תחילת נהיגה ודא שהגרור שלך מצויד בתאורה תקינה שעומדת בתקני התאורה המעודכנים.
לכל הפחות, עליך התקין בגרור שני פנסים אחוריים ופנס בלימה, פנסי איתות, מנורת לוחית רישוי ושני רפלקטורים אדומים אחוריים בצורת משולש.
ודא שבגרור שלך מותקן פנס ערפל אחורי אדום אחד לפחות (ייתכן כי תצטרך להוסיף אותו, אם הגרור מיוצר אחרי 31 במרץ 1980).